Inge Mink betoogt dat anderen aanspreken een mijnenveld is met doorgaans twijfelachtige opbrengsten. Het is volgens haar volstrekt logisch dat in de meeste situaties medewerkers ervoor kiezen om er omheen te lopen, dat je dat nooit gaat veranderen en dat dat prima is.
Wil je toch focussen op aanspreken? Dan kun je ‘gewoon’ inzetten op feedbacktrainingen en aanspreek-seminars en dan hoef je onderliggende kritische vragen niet te stellen. Besef je dan alleen wel dat dit weinig effect heeft op de langere termijn. Want de omgeving waarin gewerkt wordt… die blijft zoals hij is.
Het alternatief
Inge biedt in het artikel een alternatief:
- Laat de aanspreekmissie los en onderzoek het gedrag dat zich openbaart in jouw organisatie.
- Ontwerp een context dat past bij hoe jullie het wél willen hebben.
Wil je je verdiepen in een nieuw perspectief op de ‘aanspreekcultuur’ lees dan zeker dit artikel!
Lees dit artikel
Waarom het streven naar aanspreekgedrag een organisatie niet verder helpt
Tip van de redactie
Toch nog aan het twijfelen over het organiseren van feedbacktrainingen? Lees dan dit artikel met wetenschappelijke inzichten over feedback.