In het artikel komen experts aan het woord over het recht op onbereikbaarheid. We delen een aantal citaten die er op duiden dat het niet zinvol is om dit in Nederland wettelijk te regelen:
Verstoorde werkrelatie
“Werknemers hebben niet veel keuze. Als hun leidinggevende belt of mailt voor een klus, kunnen ze de vraag weigeren of de mail negeren en naar de geschillencommissie gaan. Maar dat zal ze niet in dank worden genomen door de leidinggevende. Ze lopen het risico om bij een volgende promotie te worden overgeslagen. Dit zal de relatie tussen werknemer en werkgever niet ten goede komen.”
Mensen staan de hele dag ‘aan’
“Hiermee los je het probleem van de werkdruk niet op. De onderliggende veronderstelling is dat het probleem van bereikbaarheid komt door het werk. In werkelijkheid staan mensen de hele dag aan en niet alleen wat betreft hun werk. Buiten werktijd zijn ze al even druk met het bijhouden van social media.”
Flexibel werken
“Voor de receptioniste die stopt om vijf uur is dit nauwelijks relevant. Voor kenniswerkers is dat anders, maar juist die hebben behoefte aan het flexibele van werktijden. Zijn ze bezig met de klus van hun leven, dan springen ze overeind zodra ze een appje van het werk krijgen, ongeacht hoe laat het is. Juist door de technologie werken mensen waar en wanneer ze willen.”
Wil je weten wat je volgens Karin Sanders, hoogleraar HRM en Organisatiepsychologie, wél zou moeten doen? Lees dan het volledige artikel via onderstaande link.
Lees het artikel
Het recht op onbereikbaarheid werknemers plotseling heet hangijzer in Nederland
Tip van de redactie
Op zoek naar meer inspiratie om juist minder regels te maken en meer met elkaar in gesprek te gaan? Lees dan ook: Neem je het welbevinden van je medewerkers serieus? Gooi protocollen in de prullenbak.