Feedback, de wetenschappelijke onderbouwing

Leestijd: 20 minuten

Trainingen over feedback worden veelvuldig gegeven, dat is duidelijk. De vraag waar Tica Peecman zich in de groep ‘onderbouwd trainen’ mee heeft beziggehouden is hoe het wetenschappelijke bewijs didactisch goed ingezet kan worden.

In dit artikel staat de vraag ‘Wat zegt de wetenschap over het effect van feedback?’ centraal.

Aan de hand van divers wetenschappelijk onderzoek wordt toegelicht wat de positieve en negatieve effecten zijn van feedback. Zo werd in een meta-analyse over feedback onder andere ontdekt dat het gebruik van feedback meestal leidt tot een (kleine) verbetering van de werkprestaties, maar in 38% juist niet. 

Interessante bevinding is ook dat er nauwelijks wetenschappelijke artikelen te vinden zijn over hoe de feedback dan wél precies gegeven moet worden. Toch kan de conclusie worden getrokken dat feedback doelgericht en specifiek moet zijn om positieve effecten op leren te hebben. En dat feedback op de persoon veelal negatieve effecten heeft op de prestaties, behalve als het gaat om het positief bevestigen van de karaktereigenschappen van een persoon. 

Doel van de werkgroep was om de wetenschappelijke kennis didactisch te vertalen. En daarmee een impuls te geven aan het onderwerp feedback en daarmee aan leerculturen in organisaties.

Lees dit artikel
Feedback, de wetenschappelijke onderbouwing

Tip van de redactie
Op zoek naar meer inspiratie en informatie over waarom het streven naar aanspreekgedrag jouw organisatie mogelijk niet verder gaat brengen? Lees dan dit artikel van organisatieadviseur Inge Mink.

Deel deze inspiratie:

Vinger die op knop drukt met de tekst Feedback erop